Erfaring og ekspertise

Når virksomheder modtager støtte eller fordele ved hjælpe af offentlige midler, kan der være tale om statsstøtte. Det er derfor vigtigt for både myndigheder og virksomheder, at det juridiske fundament for støtten er i orden.

Vi rådgiver offentlige myndigheder, virksomheder, som modtager støtte og klagere, som f.eks. stilles ringere, fordi en konkurrent modtager statsstøtte. Vi kender parternes interesser i statsstøttesager og samspillet med det politiske miljø, som ofte har afgørende betydning.

Derfor kan vi give en konkret rådgivning og formidle de juridiske budskaber i den rette kontekst. Vores eksperter har en bred erfaring med støttevurderinger, retssager og tilsynssager samt anmeldelse og registrering af støtte inden for en række sektorer. Vi har blandt andet rådgivet om statsstøtte til lokale og nationale kulturaktiviteter, til vedvarende energi og forsyningssektoren samt statsstøtte i form af skattefordele eller fordelagtige offentlige lånegarantier.

Statsstøttetesten

Statsstøttetest.dk

Statsstøttetest.dk giver på let og overskuelig vis et overblik over, om støtte i et projekt er omfattet af statsstøttereglerne, og hvordan dette skal håndteres. Testen kan både anvendes af offentlige myndigheder, andre støttegivere såsom fonde og af virksomheder, der modtager støtte. Det kan eksempelvis være en virksomhed, som overvejer et projekt, eller en handel, der resulterer i, at virksomheden får støtte i form af favorable vilkår.

I testen stilles brugeren overfor en kort række spørgsmål om projektet. Når svarene indsendes, gives en konklusion med det samme og en kort rapport med nyttige oplysninger om, hvad der bør gøres fremadrettet. Rapporten indeholder også information om mulighederne for fritagelse fra statsstøttereglerne, og hvilke procedurer der bør iagttage i den forbindelse.

OVERBLIK OVER REGLERNE

Statsstøtte er reguleret via et dansk regelsæt og et EU-regelsæt. De danske regler findes i konkurrencelovens kapital 3a - særligt § 11a. EU-reglerne findes i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 107-109. Begge regelsæt indeholder et forbud mod at yde ulovlig statsstøtte.

Statsstøttereglerne indeholder en række kumulative betingelser for, hvornår der er tale om statsstøtte. Der er sammenfattende tale om statsstøtte, når der 1) ydes støtte 2) ved hjælp af offentlige midler, 3) som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen og 4) ved at begunstige visse virksomheder.

EU-reglerne gælder, hvis støtten kan påvirke samhandlen. Der skal i praksis ikke meget til, før der kan være samhandelspåvirkning, men visse lokale aktiviteter er ikke omfattet af EU-reglerne. Støtte, som er omfattet af EU-statsstøttereglerne, skal som udgangspunkt anmeldes til og godkendes af Kommissionen. Er det ikke sket, så er der tale om ulovlig statsstøtte. Der er nogle undtagelser til det udgangspunkt. Det gælder primært støtte, som er omfattet af en fritagelse i gruppefritagelsesforordningen og mindre støttebeløb, som er omfattet af de minimis-forordningen.

Statsstøtte efter de danske regler kræver ikke, at støtte anmeldes og godkendes, men Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gribe ind over for statsstøtte, som er ulovlig efter de danske regler. Det gælder dog ikke, hvis støtten har hjemmel i offentlig regulering og derfor er de danske reglers anvendelsesområde i praksis ikke særlig bredt.

Det væsentligt at huske, at offentlig støtte til en virksomhed kræver, at der er et hjemmelgrundlag for at yde støtten. Selvom et støtteinitiativ er i overensstemmelse med statsstøttereglerne, så kræver tildeling af støtte stadig, at der er hjemmel, f.eks. i sektorregulering eller i kommunalfuldmagtsreglerne.

Skal du vurdere om et støtteinitiativ er omfattet af statsstøttereglerne, kan du bruge Hortens flowchart for statsstøtte. Få det fulde overblik over EU-statsstøtteregler i vores Oversigt over EU-statsstøttereglerne.

Video: Statsstøtte - på 6 minutter


Hotline

Det er altid muligt, at kontakte vores hotline, hvor vi står til rådighed til en indledende snak om reglerne eller om en konkret sag. Du kan også tage direkte kontakt til en af vores eksperter. Hotlinen er åben 24 timer i døgnet.

Tlf.: 3334 4422

Følg med

Arrangementer og kurser

Vi afholder løbende arrangementer og kurser om statsstøtte, og vi besøger ofte myndigheder og virksomheder, hvor vi underviser i, hvordan man arbejder med statsstøttereglerne i praksis. Tag fat i os, hvis I ønsker en general introduktion til området eller har et konkret emne, som I har brug for mere viden om.

Nyheder og artikler

Vi har fokus på den nyeste udvikling og vil gerne dele vores viden med dig. Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev eller følge vores statsstøttegruppe på LinkedIn.

Vi hjælper med

  • Statsstøttebegrebet

    Statsstøttebegrebet defineres i TEUF art. 107, stk. 1, som: “[…] statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse produktioner […] i det omfang den påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.”

    Kommissionen giver vejledning i, hvad der ligger i begrebet statsstøtte i deres meddelelse om statsstøttebegrebet (2016/c 262/01).

    Du kan læse Hortens gennemgang af statsstøttebetingelserne i vores onepager over statsstøtte eller i artiklen: Hvad er statsstøtte?

    Skal du vurdere om et støtteinitiativ er omfattet af statsstøttereglerne, kan du bruge Hortens flowchart for statsstøtte.


  • De minimis

    De minimis-støtte er en forenklet procedure, som kan anvendes ved mindre støtteinitiativer under visse betingelser. Hvis EU-statsstøtte kan tildeles efter proceduren i de minimis-forordningen (1407/2013), så skal støtten ikke anmeldes til og godkendes af Kommissionen. Støtten kan dog stadig være omfattet af en registreringspligt, se mere under 'Notifikation og registrering'.

    De minimis-forordningen kan som hovedregel anvendes for støtte, som ikke overstiger 200.000 euro over en 3-årig periode. Læs mere om de minimis-forordningen og proceduren for tildeling af de minimis-støtte her: Statsstøtte: De minimis-støtte - hvad er det, og hvordan gør man?

    Download vores Oversigt over de minimis-støtte

  • Gruppefritagelse

    Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning (651/2014) fritager en række områder fra at udgøre ulovlig statsstøtte. Fritagelsen kræver, at betingelserne i forordningen opfyldes. Forordningen indeholder både generelle betingelser, som alle støtteinitiativer skal opfylde og specifikke betingelser for de enkelte områder.

    De støtteinitiativer, som fritages, skal ikke anmeldes til og godkendes af Kommissionen. Støtten kan dog stadig være omfattet af en registreringspligt, se mere under 'Notifikation og registrering'.

    Eksempler på områder der kan gruppefritages:

    • Støtte til små og mellemstore virksomheder
    • Støtte til forskning, udvikling og innovation
    • Uddannelsesstøtte
    • Støtte til dårligt stillede og handicappede arbejdstagere
    • Støtte til miljøbeskyttelse
    • Støtte til bredbåndsinfrastruktur
    • Støtte til kultur og bevarelse af kulturarv
    • Støtte til sportsinfrastruktur
    • Støtte til havne og lufthavne
    • Notifikation og registrering

    Statsstøtte, som er omfattet af EU-statsstøttereglerne, skal som udgangspunkt anmeldes til Kommissionen. Her er det vigtigt at være ude i god tid da et støtteinitiativ ikke må sættes i gang før Kommissionens godkendelse foreligger. 

    Selvom EU-statsstøtte tildeles efter en fritagelse og dermed ikke skal anmeldes til eller godkendes af Kommissionen, så kan støtten stadig være omfattet af en registreringspligt. Statsstøtte, som tildeles i overensstemmelse med Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning (651/2014), skal indberettes elektronisk til Kommissionen senest 20 arbejdsdage efter foranstaltningen træder i kraft. Det sker i praksis via Kommissionens elektroniske indberetningssystem.

    Statsstøtte, der overstiger 500.000 euro (ca. 3,75 mio. kr.), skal registreres i Erhvervsstyrelsens statsstøtteregister. Formålet med registreringen er overordnet at sikre, at oplysninger om offentlige institutioners støtte til virksomheder er offentligt tilgængelige. Registreringen skal ske senest seks måneder efter tildelingen (det tidspunkt, hvor der er givet tilsagn om støtten).

  • Notifikation og registrering

    Statsstøtte, som er omfattet af EU-statsstøttereglerne, skal som udgangspunkt anmeldes til Kommissionen. Her er det vigtigt at være ude i god tid da et støtteinitiativ ikke må sættes i gang før Kommissionens godkendelse foreligger. 

    Selvom EU-statsstøtte tildeles efter en fritagelse og dermed ikke skal anmeldes til eller godkendes af Kommissionen, så kan støtten stadig være omfattet af en registreringspligt. Statsstøtte, som tildeles i overensstemmelse med Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning (651/2014), skal indberettes elektronisk til Kommissionen senest 20 arbejdsdage efter foranstaltningen træder i kraft. Det sker i praksis via Kommissionens elektroniske indberetningssystem. 

    Statsstøtte, der overstiger 500.000 euro (ca. 3,75 mio. kr.), skal registreres i Erhvervsstyrelsens statsstøtteregister. Formålet med registreringen er overordnet at sikre, at oplysninger om offentlige institutioners støtte til virksomheder er offentligt tilgængelige. Registreringen skal ske senest seks måneder efter tildelingen (det tidspunkt, hvor der er givet tilsagn om støtten).

    Download vores Oversigt over registrering af statsstøtte

  • Kommunale lånegarantier

    De seneste år har der været fokus på statsstøtte og kommunale lånegarantier. En kommunal garanti uden garantiprovision indebærer et støtteelement til det selskab, som kommunen stiller lånegaranti for. Det skyldes, at kommunen påtager sig risikoen for selskabets lån uden beregning. Hvis garantistillelsen er omfattet af statsstøttereglerne, skal garantien stilles på vilkår, som er forenelige med reglerne. Der skal også være en kommunalretlig hjemmel, før en kommune lovligt kan tildele støtte til enkeltpersoner- eller virksomheder.

    Vi har bistået flere kommuner med at vurdere kommunale garantier inden for forskellige sektorer. Derudover bistår vi i dialog- og konfliktsager mellem støttegiver og støttemodtager. Vi har f.eks. ført en sag for Sønderborg Kommune om garantier til fjernvarmeselskaber, hvor Vestre Landsret i 2016 fastslog, at det var berettiget, at kommunen opkrævede garantiprovision, selvom det ikke var aftalt fra start. Læs mere om sagen her: Ny landsretsdom: Kommunal lånegaranti til fjernevarmeselskaber var ulovlig statsstøtte

  • Tilbagebetaling

    Har en offentlig myndighed ydet ulovlig statsstøtte, kan støtten kræves tilbagebetalt. Det beløb, som skal tilbagebetales, er den ulovlige støtte. Det er overordnet set det fulde støttebeløb inkl. renter, fra støtten er stillet til rådighed, og frem til den tilbagebetales.

  • Oversigter og værktøjer

teamet

Andreas Christensen

Partner

Charlotte Kunckel

Specialistadvokat

Louise Hilton Saggau

Advokat

Marie Gøthgen Clasen

Advokat

Marie Løvbjerg

Advokat

Mia Anne Gantzhorn

Advokat

Leah Elkan

Advokatfuldmægtig

Rasmus Asger Sparholt

Advokatfuldmægtig

Sebastian Greva

Advokatfuldmægtig