Forsyningstilsynet har fastsat et individuelt prisloft for Fjernvarme Fyns køb af overskudsvarme fra Meta. Sagen viser, at et individuelt prisloft kan fastsættes for at tage hensyn til allerede foretagne investeringer.

Muligheden for et individuelt prisloft kan formodentligt ikke anvendes for nye investeringer i overskudsvarme, der er billigere og mere klimavenlige end de lokale alternativer.

Overskudsvarmeprisloftreguleringen

Overskudsvarmeprisloftet blev indført 1. januar 2022. Den nye regulering indeholdt en ret begrænset overgangsregulering. Overskudsvarmeprisloftet er fra 1. januar 2024 gældende for alle overskudsvarmeaftaler, også dem indgået før 1. januar 2022.

Forsyningstilsynet kan i særlige tilfælde fastsætte et individuelt prisloft. Reguleringen indeholder et eksempel på, at et individuelt prisloft kan udmeldes i særlige tilfælde, hvor det generelle prisloft ikke i tilstrækkelig grad afspejler de lokale muligheder for alternative investeringer i vedvarende energi.

Forsyningstilsynets afgørelse

Forsyningstilsynet fandt i den konkrete sag, at der var grundlag for udmelding af et individuelt prisloft.

Sagen var særlig, da overskudsvarmeanlægget, der skulle udnytte overskudsvarme fra et datacenter, var projektgodkendt i 2017 og idriftsat i 2019. Fjernvarme Fyn havde derfor ikke haft mulighed for at indrette sig efter det nye overskudsvarmeprisloft, som ville give selskabet økonomiske udfordringer.

Forsyningstilsynet tillagde det desuden særlig betydning, at overskudsvarmeaftalen med Meta havde en løbetid på 15 år og ikke kunne opsiges uden større økonomiske konsekvenser for Fjernvarme Fyn. Løbetiden betød, at investeringen skulle afskrives over 15 år. Hvis afskrivningsperioden kunne forlænges til fx 25 år, som er den tekniske levetid ifølge Energistyrelsens teknologikatalog, ville prisen kunne holdes under prisloftet.

Forsyningstilsynet fandt på denne baggrund, at det generelle prisloft ramte Fjernvarme Fyn atypisk hårdt.

Forsyningstilsynet fandt herudover, at de lokale alternativer kunne begrunde et individuelt prisloft. Den alternative lokale varmeproduktion ville være kul- eller gas-/oliebaseret (kraft)varmeproduktion med en højere produktionspris end den overskudsvarmebaserede fjernvarme.

Det individuelle prisloft blev fastsat på baggrund af det anmeldte budget for 2024 for overskudsvarmeanlægget, dvs. den forventede omkostningsbestemte pris.

Kontakter

Line Markert

Partner (L), Forperson for bestyrelsen

Eigil Worm

Senioradvokat (L)

Renée van Naerssen

Advokat