Energistyrelsen har sendt et udkast til bekendtgørelse om forbrugerprisloft og til metodenotat i høring. Høringsfristen er 5. november 2024.

Bekendtgørelsens indhold

Bekendtgørelsen indeholder regler om:

  • Beregning af omkostninger til individuel varmeforsyning (forbrugerprisloftet).
  • Beregning af varmeforsyningsvirksomheders forbrugerpriser, der skal sættes op imod forbrugerprisloftet.
  • Offentliggørelse af oversigt af varmeforsyningsvirksomheder, hvis beregnede forbrugerpris overstiger forbrugerprisloftet.
  • Varmeforsyningsvirksomheders pligt til at udarbejde og offentliggøre en plan for nedbringelse af varmeprisen (tilpasningsplan).
  • Forsyningstilsynets afgørelse, der medfører, at tilslutningspligten er uden virkning.

Beregning af forbrugerprisloftet

Forbrugerprisloftet beregnes med udgangspunkt i omkostninger til køb, installation og anvendelse, herunder drift og vedligeholdelse, af en individuel luft-til-vand-varmepumpe for et standardhus og omregnes til kr./GJ.

Til beregningen anvendes data fra varmepumpepuljen og Energistyrelsens teknologikatalog. Priser, der ikke vurderes realistiske, frasorteres. Desuden frasorteres de 2,5 % billigste og de 2,5 % dyreste priser.

Beregning af varmeforsyningsvirksomheders forbrugerpriser

Varmeforsyningsvirksomheders forbrugerpriser beregnes på baggrund af de senest anmeldte priseftervisninger ved, at de realiserede samlede indtægter fra forbrugsafregningen deles med realiseret varmesalg for samme periode.

Idet der tages udgangspunkt i årets indtægter og ikke årets faktiske udgifter, vil den forbrugerpris, der skal sættes op imod forbrugerprisloftet, ikke afspejler årets reelle varmeomkostninger. Årets indtægter kan fx være lavere eller højere som følge af afvikling af under- eller overdækning fra forrige år.

Offentliggørelse

Forsyningstilsynet offentliggør årligt senest den 1. december en oversigt over de varmeforsyningsvirksomheder, der har en gennemsnitlig beregnet forbrugerpris over det gennemsnitlige forbrugerprisloft (gennemsnittet over en tre-årig periode). Offentliggørelse vil for første gang ske 1. december 2026.

Tilpasningsplan

Varmeforsyningsvirksomheder på oversigten skal udarbejde og offentliggøre en tilpasningsplan, som indeholder en beskrivelse af planlagte og forventede tiltag for nedbringelse af varmeprisen inden for de efterfølgende tre år. Ved varmeprisen forstås i denne sammenhæng prisen efter varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, dvs. de reelle varmeomkostninger, og ikke den beregnede forbrugerpris.

Tilpasningsplanen skal forelægges Forsyningstilsynet senest tre måneder efter Forsyningstilsynets offentliggørelse af oversigten.

Tilslutningspligt uden virkning

Forsyningstilsynet vil træffe afgørelse over for de varmeforsyningsvirksomheder, hvis gennemsnitlige beregnede forbrugerpris overstiger det gennemsnitlige forbrugerprisloft i den tre-årige tilpasningsperiode, som regnes fra 1. januar i det først kommende år efter Forsyningstilsynets frist for offentliggørelse af oversigten (1. december). Afgørelsen kan ikke påklages til Energiklagenævnet.

Forsyningstilsynet orienterer på afgørelsestidspunktet de kommuner, som har pålagt ejendomme tilslutningspligt til varmeforsyningen.

Efter høringsudkastet til lovforslaget om gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder vil tilslutningspligten være uden virkning fire måneder efter, at Forsyningstilsynet har truffet afgørelse. Straks herefter skal kommunen sende skriftlig meddelelse til ejendommenes ejere, at tilslutningspligten er uden virkning, samt orienterer offentligt om retsvirkninger i Plandata.dk.

Ikrafttræden

Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft 1. januar 2025.

Kontakter

Line Markert

Partner (L), Forperson for bestyrelsen

Eigil Worm

Senioradvokat (L)

Renée van Naerssen

Advokat