Tre bekendtgørelser med nærmere regler om uafhængighed i bestyrelsen, markedsmæssighed og forlænget afskrivningsperiode er sendt i høring. Høringsfristen er 31. oktober 2024.
Bekendtgørelse om uafhængighed i bestyrelsen
Mindst to medlemmer af kommunale varmeforsyningsselskabers øverste ledelsesorgan skal være uafhængige. Høringsudkastet til bekendtgørelsen indeholder kriterierne for uafhængighed. Kriterierne er i overensstemmelse med anbefalinger fra Komitéen for God Selskabsledelse.
De to uafhængige medlemmer må bl.a. ikke:
- være eller inden for de seneste 5 år have været medlem af direktionen eller ledende medarbejder i selskabet, et datterselskab eller et associeret selskab,
- indenfor de seneste 5 år have modtaget større vederlag fra selskabet/koncernen, et datterselskab eller et associeret selskab i anden egenskab end som medlem af bestyrelsen,
- repræsentere eller have tilknytning til en kontrollerende aktionær,
- inden for det seneste år have haft en forretningsrelation med selskabet, et datterselskab eller et associeret selskab, som er væsentlig for selskabet og/eller forretningsrelationen,
- være eller inden for de seneste 3 år have været ansat eller partner i samme selskab som selskabets generalforsamlingsvalgte revisor,
- være direktør i et selskab, hvor der er krydsende ledelsesrepræsentation med selskabet
- have været medlem af bestyrelsen i mere end 12 år, eller
- være i nær familie med personer, som ikke er uafhængige, jf. kriterierne i nr. 1-7.
Kriterierne om uafhængighed skal være opfyldt senest ved varmeforsyningsvirksomhedens førstkommende valg til øverste ledelsesorgan efter 1. januar 2025.
Varmeforsyninger organiseret som ApS, der i dag ledes af en direktion, skal være opmærksomme på, at det nye krav medfører, at direktionen fremover skal udgøres af mindst to uafhængige medlemmer.
Bekendtgørelse om markedsmæssighed
Varmeforsyningsvirksomheders aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber skal indgås skriftligt og på markedsmæssige vilkår. Høringsudkastet til bekendtgørelsen fastlægger, hvordan priserne fastsættes på en måde, der afspejler markedsforholdene.
Varmeforsyningsvirksomheden skal anvende en anerkendt prisfastsættelsesmetode inden for rammerne af OECD’s Guidelines for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens juridiske vejledning for at sikre, at aftalerne er markedsmæssige. Virksomheden skal dokumentere dette. Undtaget fra kravene er aftaler med en bestemt part for sammenlagt under 250.000 kr. i det foregående kalenderår. Dokumentationen skal opbevares i 5 år.
Varmeforsyningsvirksomheden skal hvert år inden 1. juli indsende en oversigt til Forsyningstilsynet over aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber, der var gældende i det foregående kalenderår. Oversigten skal også offentliggøres på virksomhedens hjemmeside.
Forsyningstilsynet vil føre tilsyn med overholdelsen af kravene og kan skønsmæssigt fastsætte den markedsmæssige pris, hvis en aftale vurderes ikke at være indgået på markedsmæssige vilkår.
Ændring af afskrivningsbekendtgørelsen
Høringsudkastet indeholder en ændring af afskrivningsbekendtgørelsen, så den maksimale afskrivningsperiode for fjernvarmenet forlænges fra 30 til 45 år.
Den forlængede afskrivningsperiode gælder for ”rørledninger og dertilhørende ventiler til transmission og distribution af opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas.” For de øvrige anlæg vil den maksimale afskrivningsperiode forblive 30 år. For alle anlæg gælder, at der maksimalt kan afskrives med 20 % om året.