I takt med et stigende antal elbiler på de danske veje er der behov for flere ladestandere og en mere fleksibel adgang hertil i hele Danmark. Dette behov søges nu opfyldt med en ny brancheaftale mellem elbilbranchens største aktører inden for opstilling af ladestandere.
Undersøgelser viser, at der på nuværende tidspunkt opleves en lang række udfordringer i forhold til opladning af elbiler i det offentlige rum. Hovedformålet med aftalen er derfor, at det skal være lettere at være elbilist i Danmark.
Brug af alle ladestandere uanset operatør
Det fremgår af brancheaftalen, at et vigtigt tiltag for at nå dette mål er, at det nu bliver muligt at tilgå alle ladestandere i Danmark, uanset hvilken operatør man er kunde hos. Aktørerne har forpligtet sig til, at dette skal være muligt allerede medio 2021.
Udvidelse af Antallet af ladestandere
Et andet vigtigt initiativ er en udvidelse af antallet af ladestandere overalt i Danmark. Branchen har en ambition om, at der inden 2025 skal investeres i:
- 1.000 lynladere
- 2.000 hurtigladere
- 20.000 normal offentlige ladere
Fokus på geografisk placering
Yderligere er der fokuseret på den geografiske placering af ladestandere, da denne på nuværende tidspunkt er for skæv. Branchen forpligter sig derfor til, at mindst 100 af de 1.000 nye lynladestandere opsættes med en geografisk fordeling svarende til hele landet, dvs. uden for storbyerne og ikke langs motorvejene.
Virksomhederne bag brancheaftalen er
AURA Energi, Clever, DTU, EON, EVBox, Flexcharge, Ionity, Lidl Danmark, Sargo, Spirii og ZAPP mobility.