EU-Kommissionen har i september 2024 truffet sin første endelige afgørelse vedrørende en fusion efter forordningen om udenlandske subsidier. Vi giver i denne artikel et indblik i reglerne og sagen samt dens betydning.
Forordningen om udenlandske subsidier (FSR)
FSR blev indført i 2023 og har fundet anvendelse siden 12. juli 2023. Formålet med FSR er at give Kommissionen mulighed for at undersøge støtte givet af tredjelande til virksomheder i EU, og gribe ind, hvis den pågældende støtte fordrejer konkurrencen på det indre marked.
FSR finder anvendelse på fusioner og offentlige udbudsprocedurer over visse tærskelværdier.
Hvornår er en fusion omfattet af FSR?
Efter FSR er der tale om en anmeldelsespligtig fusion, når mindst én af de fusionerende virksomheder er etableret i EU og har en samlet omsætning på det indre marked på mindst EUR 500 mio. Derudover skal parterne have modtaget mindst EUR 50 mio. i udenlandske finansielle bidrag fra tredjelande i de tre år, der går forud for fusionen.
Er der tale om en anmeldelsespligtig fusion, foretager Kommissionen en indledende undersøgelse af virksomhederne. Hvis Kommissionen finder tegn på, at udenlandske subsidier fordrejer konkurrencen på det indre marked, indledes en såkaldt tilbundsgående undersøgelse, som kan munde ud i forbud eller accept af tilsagn, som imødekommer Kommissions betænkeligheder.
Kommissionens første afgørelse – Emirates Telecommunications/PFF Telecom
Kommissionen traf 26. september 2024 sin første endelige afgørelse efter FSR. Sagen vedrører Emirates Telecommunications Group Company PJSC's (e&) erhvervelse af selskabet PFF Telecom Group B.V (PFF Telecom). Begge parter er telekommunikationsoperatører. e& har base i De Forende Arabiske Emirater og er kontrolleret af den statslige investeringsfond, Emirates Investment Authority (EIA). PFF Telecom har hovedkontor i Holland og opererer i Tjekkiet, Bulgarien, Ungarn, Serbien og Slovakiet. Kommissionen vurderede, at e& og EIA begge havde modtaget subsidier fra De Forenede Arabiske Emirater bestående af en ubegrænset statsgaranti til e& samt tilskud, lån og andre gældsinstrumenter til EIA.
De modtagne subsidier
Kommissionen vurderede, at subsidierne ikke førte til negative virkninger på konkurrencen ved selve opkøbet, fordi e& var den eneste tilbudsgiver og havde tilstrækkelige egne ressourcer til at gennemføre overtagelsen uden de modtagne subsidier. Med andre ord ændrede de udenlandske subsidier ikke resultatet af overtagelsesprocessen.
Derudover vurderede Kommissionen, at de subsidier, som e& og EIA modtog, kunne have skabt konkurrenceforvridning på EU's indre marked efter fusionen. Særligt fandt Kommissionen det overvejende sandsynligt, at ubegrænsede statsgarantier kan forvride konkurrencen på det indre marked. Eksempelvis kunne e& foretage investeringer og udvide sin tilstedeværelse på markedet, ud over hvad en tilsvarende aktør uden subsidier ville kunne gøre.
Tilsagn fra e& og EIA
For at imødegå Kommissionens betænkeligheder ved fusionen har e& og EIA givet en række tilsagn, herunder:
- Fjerne den ubegrænsede statsgaranti.
- Et forbud mod enhver finansiering fra EIA og e& til PPF Telecoms aktiviteter på EU's indre marked, dog med forbehold for visse undtagelser.
- Et krav om at e& informerer Kommissionen om fremtidige opkøb, der ikke er anmeldelsespligtige fusioner i henhold til FSR.
Tilsagnene gælder for en periode på 10 år fra Kommissionens afgørelse.
Kommissionen vurderede, at tilsagnene var tilstrækkelige til, at fusionen ikke længere ville give anledning til konkurrencemæssige betænkeligheder.
Betydningen af sagen om Emirates Telecommunications På grund af de høje tærskelværdier finder FSR-reglerne kun anvendelse på en meget lille kreds af aktører. Dog er sagen interessant, da den viser, at EU kan få en stor indflydelse på de transaktioner, som er underlagt FSR-reglerne. I den konkrete sag omfatter det påvirkning af udformningen af virksomhedens vedtægter, overvågning af fremtidige transaktioner og begrænsning af mulighederne for yderligere investeringer i aktiviteterne i den købte virksomhed.