Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger, der giver konkret hjælp til virksomheder, som ønsker at anvende grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.
Markedsføringslovens bestemmelser om vildledning stiller strenge krav til brug af udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, og det kan være svært som en virksomhed, der ønsker at promovere sine grønne initiativer, at navigere i reglerne uden at blive anklaget for greenwashing.
Nye eksempler
De nye, opdaterede anbefalinger giver en række illustrative eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring og indeholder desuden en gennemgang af, hvad virksomheder ifølge Forbrugerombudsmanden skal være opmærksomme på.
Anbefalingerne erstatter Forbrugerombudsmandens kvikguide fra 2021 og indeholder bl.a. opdaterede af afsnit om ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation som følge af ny praksis.
De forholder sig derudover til den kommende ændring af UPC-direktivet, der fra september 2026 vil stille endnu skrappere krav til virksomhedernes dokumentation og transparens.
3 gode råd
- Hav dokumentationen på plads – Alle udsagn skal kunne dokumenteres. Brug kun udsagn om faktiske/objektive forhold, og sørg for at have solid, uafhængig dokumentation.
- Brug konkrete og præcise udsagn – Vær så konkret og præcis som muligt og undgå brede begreber som "grøn" eller "miljøvenlig".
- Undgå overdrivelser – Brug ikke generelle eller vage udsagn uden en tilknyttet nærmere forklaring om, hvad der mere konkret ligger i det.