Efter en medarbejderdag i kommunen opslog en praktikant følgende på Facebook:
”Hørt Til X Kommunes medarbejderdag:
’Ledigheden i X er [meget høj]. Det er en brændende platform der kan sidestilles med børnedødeligheden i Afrika’.WTF?????? (…)”
Praktikanten blev indkaldt til en tjenstlig samtale og fik efterfølgende en skriftlig påtale.
Efter kommunens opfattelse miskrediterede praktikanten sin arbejdsplads med opslaget, og det blev uklart om, praktikanten udtalte sig på vegne af kommunen, når der var henvist til medarbejderdagen i opslaget. Kommunen mente også, at opslaget var illoyalt, og at brugen af anførelsestegn fik udtalelsen til at fremstå som et citat direkte fra forvaltningsdirektøren.
Grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed er vid
Ombudsmanden fandt, at opslaget utvivlsomt fremstod som fremsat på praktikantens egne vegne og ikke på kommunens vegne – særligt fordi opslaget var fremsat på praktikantens egen Facebook-profil og på grund af hendes stilling i kommunen som praktikant.
Ombudsmandens vurdering blev derfor foretaget med udgangspunkt i reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Ombudsmanden udtalte, at citatet i Facebook-opslaget naturligt læses som en gengivelse af den tale, der blev afholdt på medarbejderdagen. Derudover lagde Ombudsmanden til grund, at opslaget ikke var en ordret gengivelse af direktørens tale. Opslaget kunne derfor efterlade indtryk af en mere udtrykkelig parallelisering af høj ledighed i kommunen og børnedødeligheden i Afrika, end der synes at være dækning for i talen.
På den baggrund udtrykte Ombudsmanden forståelse for, at kommunen tog til genmæle over for opslaget.
Samtidig udtalte Ombudsmanden dog, at kommunen ikke havde grundlag for at give praktikanten en skriftlig påtale, fordi opslaget lå inden for rammerne af offentligt ansattes ytringsfrihed. Ombudsmanden lagde i den forbindelse vægt på, at offentligt ansatte har ret til at bruge skarpe og polemiske vendinger i den offentlige debat, blot deres ytringer ikke bliver åbenbart urigtige eller urimeligt grove.
I forhold til det konkrete Facebook-opslag fandt Ombudsmanden, at opslaget til en vis grad indeholdt skarpe vendinger, men at opslaget hverken var åbenbart urigtigt eller urimeligt groft.
Efter en samlet vurdering vurderede Ombudsmanden, at opslaget var inden for rammerne af offentligt ansattes ytringsfrihed, og at kommunen derfor ikke havde grundlag for at tildele praktikanten en påtale for Facebook-opslaget. Kommunen kunne i stedet – over for praktikanten eller en bredere kreds – have valgt at præcisere, hvad forvaltningsdirektøren faktisk havde sagt.
Loyalitetspligten kan ikke begrænse ytringsfriheden
Ombudsmanden udtalte også kritik af, at kommunen i den tjenstlige påtale havde henvist til praktikantens loyalitetsforpligtelser over for sin arbejdsgiver og henviste til, at begrænsninger i ytringsfriheden alene kan udstrækkes til de begrænsninger, som følger af reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, herunder til Justitsministeriets Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed.
En myndighed – der overvejer eventuelle reaktioner på ansattes ytringer – kan derfor alene henvise til den ansattes loyalitetsforpligtelse i de tilfælde, som er udtrykkeligt oplistet i reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, da gældende ret ikke herudover åbner mulighed for at inddrage betragtninger om illoyalitet.
Læs Ombudsmandens udtalelse om Facebook-opslaget
Vær varsom
Ombudsmandens udtalelse er endnu et eksempel på, at offentligt ansattes ytringsfrihed er vid, og at arbejdsgivere i det offentlige derfor altid skal overveje, om der er grundlag for at påtale en medarbejders udtalelse.
Derudover viser Ombudsmandens udtalelse, at offentlige arbejdsgivere skal være særdeles varsomme med at inddrage de ansattes loyalitetsforpligtelse over for arbejdsgiveren i forhold til de ansattes ytringsfrihed, da loyalitetsforpligtelsen kun kan begrænse ytringsfriheden i de tilfælde, som følger af reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed.