Et udkast til ny bekendtgørelse om affaldstilsyn har netop været i høring. Bekendtgørelsen medfører en række ændringer i tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald.

Vi giver her et overblik over udkastet til bekendtgørelse om affaldstilsyn.

Baggrund og indhold

Baggrunden for udkastet til bekendtgørelse om affaldstilsyn er den politiske aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020 og den opfølgende politiske aftale af 30. august 2022.

Udkastet til bekendtgørelse omhandler virksomheders sortering og håndtering af affald og relaterer sig derfor kun til erhvervsaffald. Erhvervsaffald udgjorde 74 % af den totale mængde affald i 2021.

Virksomheder har pligt til at sortere deres affald og sikre, at sorteret affald, der er egnet til materialenyttiggørelse, ikke bliver sendt til forbrænding. De nye tilsynsregler skal bl.a. sikre, at virksomhederne overholder reglerne om affaldssortering og -håndtering. Bekendtgørelsen regulerer alene affaldstilsynet og ændrer således ikke på reglerne om, hvordan affald skal håndteres eller behandles, eller håndhævelsesmuligheder.

Udkastet til bekendtgørelse indebærer en opdeling af affaldstilsynet i et administrativt affaldstilsyn og et fysisk affaldstilsyn og indeholder desuden regler om gebyrfinansiering af affaldstilsynet.

Administrativt affaldstilsyn

Ifølge udkastet til bekendtgørelse skal Miljøstyrelsen føre administrativt affaldstilsyn med virksomheders produktionsenheder.

Ifølge høringsbrevet vil de fleste administrative affaldstilsyn blive udvalgt på baggrund af en risikobaseret tilgang med udgangspunkt i data fra Affaldsdatasystemet (ADS) og data i CVR-registeret. Herved målrettes affaldstilsynet de virksomheder, hvor der er størst risiko for, at reglerne ikke bliver overholdt, og hvor miljørisikoen ved regelbrud er størst.

Miljøstyrelsen udpeger ved det administrative affaldstilsyn konkrete produktionsenheder og puljer af produktionsenheder til fysisk affaldstilsyn.

Fysisk affaldstilsyn

Udkastet til bekendtgørelse medfører, at Miljøstyrelsen fremover skal føre fysisk affaldstilsyn med, at følgende virksomheder overholder regler udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens kapitel 6:

  • affaldsbehandlingsanlæg,
  • indsamlingsvirksomheder og
  • virksomheder, der er mærket med (s) på listerne i bilag 1 og 2 i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed.

Dette er en ændring i forhold til i dag, hvor det som udgangspunkt er kommunerne, der fører det fysiske tilsyn med virksomhederne. Kommunerne er dog fortsat ansvarlige for det fysiske affaldstilsyn for andre typer virksomheder end ovennævnte virksomheder. Kommunerne kommer derfor fortsat til at stå for de fleste fysiske affaldstilsyn.

Forholdet til miljøtilsynet

Udkastet til bekendtgørelse indeholder særlige regler for virksomheder og husdyrbrug mv., der er omfattet af det regelmæssige miljøtilsyn efter bekendtgørelse nr. 1536 af 9. december 2019 om miljøtilsyn.

Gebyrfinansiering

Udkastet til bekendtgørelse lægger op til, at både de fysiske og administrative affaldstilsyn skal gebyrfinansieres. Miljøstyrelsen kan dog ikke opkræve gebyrer til dækning af it-driftsomkostninger til Miljøstyrelsens risikomodel i forbindelse med risikobaseret udtrækning af produktionsenheder.

Ikrafttrædelse

Det fremgår af udkastet til bekendtgørelse, at bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2025.

Link:

Høringsportalen: Høringsdetaljer

Kontakter

Henriette Soja

Partner (H)

Signe Voll Bojesen-Koefoed

Advokat