Koldinghus, der ligger centralt i Kolding by, har en fortid som jysk kongeslot. Det er derfor et rigtigt godt match, at den selvejende institution Kongernes Samling udvider med en filial på Koldinghus. Kongernes Samling har i dag afdelinger på Rosenborg og Amalienborg, hvor udstillingerne består af juveler og kunstskatte, som fortæller historien om det danske monarki. Der er tale om unikke genstande, som har været i kongefamiliens eje i mange hundrede år.
Aftalen mellem kommunen og Kongernes Samling
Aftalen mellem Kolding Kommune og Kongernes Samling indebærer dels, at Kongernes Samling får brugsret til Koldinghus, dels at kommunen forpligter sig til at yde Kongernes Samling et årligt driftstilskud. Begge dele gælder for en periode på 25 år.
Det fremgår af aftalen, at tilskuddet til Kongernes Samling er øremærket til aktiviteter på Koldinghus, og at Kongernes Samling er forpligtet til at anvende Koldinghus til museumsaktiviteter eller andre formål, som kommunen lovligt kan støtte.
De retlige rammer
Det følger af lånebekendtgørelsens § 13, at en kommune ikke uden tilsynsmyndighedens samtykke kan give tilsagn om regelmæssige ydelser, som kommunen ikke er forpligtet til at yde.
Det betyder, at Ankestyrelsen skal give samtykke, hvis en kommune ønsker at forpligte sig til at yde et tilskud i en periode, der er længere end tre år. Der gælder ikke et tilsvarende krav, hvis kommunen indgår en gensidigt bebyrdende aftale, der overstiger tre år – fx i forbindelse med køb af en tjenesteydelse eller indgåelse af en OPP-aftale.
Herudover sætter museumsloven og kommunalfuldmagtsreglerne begrænsninger for kommunal støtte, herunder at der skal være en lovlig kommunal interesse, og at lokalitetsprincippet skal være overholdt.
Ankestyrelsens udtalelse
Det var vigtigt for parterne, at der var stabilitet og tryghed om aftalen om at få Kongernes Samling til Kolding. Derfor ønskede kommunen at forpligte sig for en periode på 25 år, og det var således nødvendigt at få samtykke fra Ankestyrelsen efter lånebekendtgørelsens § 13.
Samtykket kom 2. oktober 2020, og Ankestyrelsen lagde i sin afgørelse blandt andet vægt på, at støtte til museumsaktiviteter, turisme og branding af kommunen er lovlige kommunale formål, og at kommunens støtte er øremærket til Kongernes Samlings museumsaktiviteter på Koldinghus, det vil sige til aktiviteter i kommunen. Ankestyrelsen lagde også vægt på, at kommunen gennem aftalegrundlaget med Kongernes Samling har sikret sig indflydelse på den overordnede anvendelse af det kommunale tilskud.
Tidligere praksis og lokalitetsprincippet
Ankestyrelsens afgørelse er særegen ved, at der ikke tidligere ses søgt samtykke til at yde støtte med en så lang varighed. Men herudover ligger afgørelsen fint i tråd med tidligere praksis på området, hvor der gives samtykke efter lånebekendtgørelsens § 13, når tilskuddet ydes til selvejende institutioner mv., der varetager museumsaktiviteter.
Udtalelsen giver herudover et interessant fortolkningsbidrag til spørgsmålet om lokalitetsprincippet og muligheden for at støtte aktører, der har aktivitet i hele landet. Udtalelsen giver således et bredt mulighedsrum for – gennem aftale med støttemodtageren – at sikre overholdelse af lokalitetsprincippet.