Det kan være en udfordring at få godkendt et projekt på grund af visse af projektbekendtgørelsens regler, særligt kraftvarmekravet og aftagepligten for blokvarmecentraler. Kraftvarmekravet er dog delvist ophævet, og aftagepligten er ophævet for nye kollektive forsyningsområder.
Vi giver her et overblik over de hindringer, der står tilbage for etablering af varmepumper.
Små anlæg og mindre fjernvarmeområder
Hvis varmepumpens effekt maksimalt er 1 MW, stiller projektbekendtgørelsen ikke krav om, at anlægget skal etableres som kraftvarme.
Kraftvarmekravet gælder heller ikke i “mindre fjernvarmeområder”, hvor den leverede mængde varme an net ikke overstiger 500 TJ i gennemsnit pr. år. Grænsen måles for eksisterende områder på basis af varmeleveringen i 2015-2017 og for nye områder på basis af projektforslaget.
Et projektforslag om etablering af varmepumper i “mindre fjernvarmeområder” eller med en effekt mindre end 1 MW skal stadig vise, at varmepumpen er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt. Ellers kan kommunen ikke godkende det. Projektet skal sammenlignes med relevante alternativer, men det er ikke påkrævet at se på et alternativ med kraftvarme.
Anlæg over 1 MW i større decentrale fjernvarmeområder
Hvis anlægget er over 1 MW og ikke skal etableres i et mindre fjernvarmeområde, gælder kraftvarmekravet i projektbekendtgørelsens § 12.
Dette kraftvarmekrav er ikke en absolut hindring for etablering af en varmepumpe. Etablering af varmepumpen vil kunne godkendes, hvis det er samfundsøkonomisk bedre end kraftvarme. Det betyder, at der i hvert fald skal sammenlignes med et alternativ med kraftvarme.
De regler, der skal beskytte den fortsatte benyttelse af naturgas i decentrale områder, er ikke til hinder for etablering af varmepumper, da reglerne kun regulerer brændselsvalg. En eldrevet varmepumpe benytter ikke noget brændsel og kan derfor frit etableres, også i et sådant område.
Anlæg over 1 MW i centrale områder
I områder, der forsynes fra et centralt kraftvarmeanlæg, må anlæg med en effekt over 1 MW efter projektbekendtgørelsens § 14 kun etableres som kraftvarmeanlæg. I disse områder er det derfor ikke muligt at etablere varmepumper, medmindre Energistyrelsen meddeler dispensation til at fravige projektbekendtgørelsens regler, eller der er tale om spids- og reservelast, jf. projektbekendtgørelsens § 15.
Blokvarmecentraler
Hvis blokvarmecentralen ligger i et område, der før 1. januar 2019 er udlagt til fjernvarme eller individuel naturgasforsyning, må blokvarmecentralen kun forsynes med henholdsvis fjernvarme eller naturgas.
I de naturgasforsynede områder vil kravet formentlig kunne anses for opfyldt, hvis varmepumpen er naturgasdrevet. Etablering af eldrevne varmepumper og varmepumper i fjernvarmeområder vil kræve dispensation fra Energistyrelsen.
Hvis området er udlagt til fjernvarme eller individuel naturgas efter 1. januar 2019, skal blokvarmecentralen ikke forsynes med områdets kollektive forsyningsform. I sådanne områder er det alene et krav, at etablering af varmepumpen er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt.
Energistyrelsens praksis for dispensation
Da der er et generelt ønske om at fremme varmepumper, er der en lempelig dispensationspraksis fra Energistyrelsens side. Det gælder især fravigelse af kraftvarmekravet til fordel for varmepumper til udnyttelse af overskudsvarme. For blokvarmecentraler er det mindre nemt at få dispensation til at fravælge den kollektive forsyning.
En dispensation medfører normalt ikke, at man kan se bort fra kravet om, at varmepumpeprojektet skal være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige.
Dispensation fra kraftvarmekravet
De fleste sager har vedrørt udnyttelse af eksisterende overskudsvarme fra fx industrianlæg, spildevandsanlæg og kølingsanlæg, herunder datacentre. Energistyrelsen har ud over samfundsøkonomien lagt vægt på:
- at det kan være lige så hensigtsmæssigt at udnytte overskudsvarme som varme fra elproduktion
- at det var en begrænset varmemængde
- at projektet ikke fortrængte affaldsvarme om sommeren, hvor der er varme i overskud (i nogle sager).
Enkelte sager har ikke vedrørt eksisterende overskudsvarme, men etablering af kombinerede køle-/varmepumper. I disse sager er der blevet lagt vægt på, at projektet var et udviklings- og demonstrationsprojekt. I et enkelt tilfælde dispenserede styrelsen også fra det samfundsøkonomiske krav, hvor et projekt havde fået støtte fra EUDP.
Dispensation fra aftagepligt for blokvarmecentraler
Der er kun sparsom praksis om dispensation fra blokvarmecentralers aftagepligt. Energistyrelsen har i de få sager lagt til grund, at det typisk vil være samfundsøkonomisk bedst med kollektiv forsyning, når området er udlagt til kollektiv forsyning. Kun udviklings- og demonstrationsprojekter vil have mulighed for at få dispensation.
Energistyrelsens praksis om kraftvarmekravet har vedrørt enkelte sager, hvor det må antages, at varmepumpen blev installeret hos en større varmeaftager (virksomhed eller hospital), der vil kunne kvalificeres som en blokvarmecentral, men hvor aftagepligten bortset fra i et enkelte tilfælde ikke kom på tale.
Disse sager har vedrørt fjernvarmeforsynede områder, hvor varmepumpen skulle forsyne det større byggeri, men samtidig skulle indgå som spidslastanlæg i den kollektive forsyning. I den sag, hvor Energistyrelsen tog stilling til aftagepligten, blev der lagt vægt på, at fjernvarmeværket ikke havde indvendinger mod projektet, og at varmepumpen ville kunne godkendes uden dispensation, hvis fjernvarmeværket havde ejet det.
Industriel overskudsvarme mv.
For varmepumper til udnyttelse af industriel overskudsvarme til fjernvarme gælder de samme regler som for andre varmepumper til forsyning af fjernvarmeområder mv.
Det er også blevet almindeligt at udnytte overskudsvarme fra spildevandsanlæg. Det sker i betydeligt omfang med benyttelse af varmepumper.
En sådan varmepumpe kan også etableres af spildevandsselskabet. Vandsektorlovens regler definerer udnyttelse af energi fra spildevandsanlægget som en del af spildevandsselskabets hovedvirksomhed. Energistyrelsen har givet udtryk for, at dette også omfatter etablering af en varmepumpe til at udnytte varmen fra spildevandet.
En varmepumpe med en effekt på over 0,25 MW vil være omfattet af varmeforsyningslovens projektregler, hvis hovedformålet er at levere fjernvarme, hvilket må forventes at være tilfældet. Her gælder de samme regler som for andre varmepumper, uanset om varmepumpen etableres af spildevandsselskabet eller af fjernvarmeforsyningen.
Indregning af overskud
Efter den seneste lovændring i varmeforsyningslovens § 20 b om indregning af overskud, er det også muligt at indregne et overskud i prisen for varme fra eldrevne varmepumper på samme måde som for vedvarende energianlæg og industriel overskudsvarme.
Afslutning
Store varmepumper vil formentlig få stadig større udbredelse hos de kollektive varmeforsyningsanlæg. Der er ret få situationer, hvor reglerne forhindrer gennemførelse af et varmepumpeprojekt, når det er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige.
Den forholdsvis lempelige dispensationspraksis betyder, at projektet som regel alligevel vil kunne gennemføres, efter at sagen er forelagt for Energistyrelsen. For blokvarmecentraler vil varmepumper dog formentlig alene kunne etableres, hvis de samtidig skal fungere som spidslastanlæg i den kollektive forsyning eller som udviklings-/demonstrationsanlæg.