Lufthavnsudvidelser i Grønland er en vigtig udvidelse af infrastrukturen, der bl.a. vil medføre en direkte luftforbindelse mellem Nuuk og København. Den nye landingsbane i Nuuk bygges parallelt med den eksisterende landingsbane, og i den forbindelse er der foretaget ekspropriation af en række arealer til projektet.
Ikke samme private ejendomsret som i Danmark
I modsætning til i Danmark er der i Grønland ikke privat ejendomsret over grundstykker. Alle arealer er til almen benyttelse, og intet areal må unddrages almen benyttelse og tages i brug uden tilladelse fra arealmyndigheden. Man kan således søge om at få en arealtildeling til et specifikt brug, fx opførelse af en bygning. En arealtildeling er som udgangspunkt tidsubegrænset og indeholder en række vilkår, herunder fx krav om ibrugtagning, overholdelse af lokalplan mv. En arealtildeling kan ikke gøres til genstand for køb og salg eller pantsætning. En arealtildeling kan dog overdrages med arealmyndighedens tilladelse i forbindelse med, at en bygning på arealet sælges.
Den retlige ramme for ekspropriation i Grønland
Den grønlandske ekspropriationslov er relativt kortfattet. Loven fastslår, at Grønlands Selvstyre inden for sagsområder, der hører under Selvstyret, kan træffe beslutning om ekspropriation, når almenvellet kræver det.
Inden der træffes en beslutning om ekspropriation, skal anlægsmyndigheden som udgangspunkt forsøge at indgå frivillige aftaler. Hvis dette ikke lykkes, træffer Selvstyret beslutning om ekspropriation. I den forbindelse nedsættes et ekspropriationsudvalg, der består af medlemmer udpeget af Selvstyret, den pågældende kommune og sagens parter. Ekspropriationsudvalget påser i første omgang proportionaliteten i ekspropriationsbeslutningen og har kompetence til at kræve justeringer i projektet i tilknytning til ekspropriationen.
Desuden fastsætter ekspropriationsudvalget erstatningen. Da der ikke er fastsat nærmere regler for udmålingen af erstatningen, er udgangspunktet for udmålingen grundlovens krav om fuldstændig erstatning, jf. grundlovens § 73, stk. 1. Den retlige ramme for erstatningsudmålingen er således den samme som ved ekspropriationer i Danmark.
Det er tidligere fastslået i retspraksis vedrørende ekspropriation i Grønland, at det særlige forhold, at man ikke kan eje selve arealet, ikke er ensbetydende med, at det eksproprierede ikke har en økonomisk værdi, jf. UfR1977.1057Ø. Her blev erstatningen fastsat ud fra værdien af bygningerne på ejendommen i fri handel, hvor der også måtte indgå en beliggenhedsværdi.
Ekspropriation til lufthavnsudvidelsen
I forbindelse med udvidelsen af lufthavnen i Nuuk var det nødvendigt at ekspropriere to store erhvervsarealer, der blev anvendt til udlejning af container- og bådopbevaring. Der var ikke byggepligt på nogen af arealerne.
Anlægsmyndigheden gjorde gældende, at erstatningen for det ene areal skulle ansættes til 0 kr. med henvisning til, at der på arealet ikke var bygninger, der kunne overdrages, hvorved arealet ikke havde nogen værdi i fri handel, da arealet isoleret set ikke var omsætteligt i henhold til arealloven. I forhold til det andet areal gjorde anlægsmyndigheden gældende, at erstatningen ikke skulle opgøres til mere end værdien af en mindre bygning på arealet.
Fra ejerens side blev det gjort gældende, at erstatningen skulle fastsættes til et beløb, der svarede til tabet af den løbende lejeindtægt med udgangspunkt i benyttelsen på ekspropriationstidspunktet. Dette udmålingsprincip imødekom samtidig problemstillingen ved, at det ene areal var uden bygninger, og derfor ikke kunne overdrages efter den grønlandske areallov.
Ejerens synspunkt om erstatningsfastsættelsen blev understøttet af praksis fra de danske takserende myndigheder, hvor der er eksempler på, at erstatningen er fastsat ud fra en kapitalisering af den løbende lejeindtægt.
Ekspropriationsudvalget valgte at fastsætte erstatningen ud fra en kapitalisering af lejeindtægten. Dette på trods af, at det som sådan ikke ville være muligt at overdrage arealerne. Kendelsen viser, at man således kan være berettiget til erstatning, selvom arealet isoleret set ikke kan overdrages. Desuden viser kendelsen, at de erstatningsprincipper, der fastlægges af de danske takserende myndigheder, også vil kunne anvendes ved ekspropriationer i Grønland.