Hvis loven vedtages i overensstemmelse med udkastet, vil det medføre at:
- kommuner ikke længere kan pålægge forbrugere tilslutnings- og/eller forblivelsespligt til den kollektive varmeforsyning
- store eldrevne varmepumper kan indregne et overskud i varmeprisen
- energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om pligtmæssig digital kommunikation.
Adgang til at pålægge tilslutnings- og forblivelsespligt ophæves
Forslaget om at ophæve kommunernes adgang til at binde nye og eksisterende forbrugere til den kollektive varmeforsyning er en grundlæggende ændring af rammerne for den kollektive fjernvarme.
Lovforslaget indebærer, at kommunerne ikke vil kunne pålægge tilslutnings- og forblivelsespligt efter 1. januar 2019. Tilslutnings- og forblivelsespligt gælder fortsat for områder, som er omfattet af allerede vedtagne projektforslag eller lokalplaner samt lokalplanforslag, der er offentliggjort, inden lovforslaget træder i kraft og inden 1. januar 2019.
Baggrunden for at ophæve muligheden for pålæg af tilslutnings- og forblivelsespligt er et ønske om at sikre forbrugerne et friere valg af varmeforsyningsform. Derudover ønsker regeringen at skabe øget fokus på gennemførelsen af rentable projekter for varmeforsyningsvirksomhederne.
I lovforslaget foreslås også, at energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, der helt eller delvist ophæver de hidtil gældende regler og dermed bestående bindinger. Det er stadig ikke afklaret, om ministeren ved denne hjemmel vil indføre begrænsninger eller ophæve allerede pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt.
Muligheden for at indregne overskud i varmeprisen udvides
Ved lovforslaget foreslås det endvidere, at producenter, som ved brug af eldrevne varmepumper afgiver varme til et kollektivt varmeforsyningsanlæg, må kunne indregne et overskud.
Der i dag mulighed for at indregne et overskud i varmeprisen for industriel overskudsvarme, geotermi, solvarme og anlæg fyret med biogas eller biomasse, når varmen leveres til et kollektivt varmeforsyningsanlæg. Hensynet bag denne mulighed er, at der er tale om anlæg, der bidrager til at øge anvendelsen af vedvarende energikilder.
Eldrevne varmepumper, der f.eks. ejes af en kollektiv varmeforsyningsvirksomhed, er ikke omfattet af denne mulighed, selvom der er tale om et anlæg, der bidrager til den grønne omstilling af energisystemet. Derfor er det foreslået, at varmeforsyningsvirksomhederne også får mulighed for at indregne overskud i varmepriserne, når de etablerer eldrevne varmepumper.
Ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om pligtmæssig digital kommunikation
Endelig giver forslaget energi-, forsynings- og klimaministeren adgang til at fastsætte regler om, at kommunikation, der vedrører forhold inden for varmeforsyningsområdet, skal ske digitalt.
Proces for høring samt fremsættelse af lovforslag
Der var høringsfrist for lovforslaget den 10. oktober 2018. Det er forventningen, at lovforslaget fremsættes i løbet af november.