Lovforslaget om forsyning med teknisk vand, som blev sendt i høring 12. november 2024, indeholder en ny hovedlov, som skal regulere de selskaber, der udfører forsyningsaktivitet med teknisk vand.

Først og fremmest har lovforslaget konsekvenser for den måde “teknisk vand-selskaber” kan organiseres og finansieres på.

Hvad er baggrunden for lovforslaget?

Formålet med den nye regulering er at sikre en mere bæredygtig brug af Danmarks vandressourcer i lyset af en forventning om en stigende efterspørgsel efter vand til industrien.

Med de nuværende rammer for vandforsyning i Danmark er den letteste løsning for industrien at bruge drikkevand. Levering af “teknisk vand” skal bidrage til at undgå overudnyttelse af grundvandsressourcer. Formålet er at afkoble afgrænsningen af teknisk vand fra drikkevandskvalitetskrav.

Hvad er teknisk vand?

Teknisk vand er en fælles betegnelse for vand, som indvindes, behandles, transporteres eller leveres udelukkende med henblik på anden anvendelse end drikkevand. Teknisk vand kan komme fra mange kilder, fx renset spildevand, forurenet drikkevand og havvand.

Ifølge lovforslagets specielle bemærkninger skal ordet “udelukkende” forstås sådan, at loven alene omfatter levering af vand, hvor hensigten er, at vandet ikke skal anvendes som drikkevand. Hensigten skal være til stede i alle dele af produktionskæden.

Der er ikke kvalitetskrav til teknisk vand. Det kan være ultrarent vand, vand af drikkevandskvalitet, vand af lavere kvalitet end drikkevand osv. I lovforslaget er “teknisk vand” ikke blevet defineret eller afgrænset, da en definition eller afgræsning af selve begrebet kan vise sig uholdbar på længere sigt.

Krav om selskabs- og regnskabsmæssigt adskillelse

Lovforslaget stiller krav om, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand skal være selskabs- og regnskabsmæssigt adskilt fra vand- og spildevandsforsyningsaktiviteter. Med lovforslaget bliver forsyning med teknisk vand derfor en ny, selvstændig forsyningsart, som er forskellig fra vand- og spildevandsforsyning.

Loven skal medvirke til en beskyttelse af vandforbrugerne. Kravene om adskillelse gælder, uanset hvem der ejer selskabet.

Teknisk vand skal leveres på markedsvilkår

I dag er vand- og spildevandsforsyningsselskaber naturlige monopoler, som er underlagt økonomisk regulering. Teknisk vand-selskaber skal derimod ikke være monopolselskaber, og de skal levere teknisk vand på markedsvilkår.

Levering af vand til produktionsformål fra en almen vandforsyning

Hvis en del af produktionskæden, fx indvinding og transport, foregår samlet for vandforsyning og forsyning med teknisk vand, vil forsyningsaktiviteten ikke blive omfattet af definitionen på teknisk vand. I praksis vil en almen vandforsyning derfor som hidtil kunne levere vand til andre formål end drikkevand, men i drikkevandskvalitet.

Økonomisk regulering

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i høringsudkastet lagt op til, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand ikke skal være omfattet af den gældende økonomiske regulering for vandsektoren.

Det betyder, at forsyningsaktivitet med teknisk vand hverken omfattes af kravene om økonomiske rammer og effektiviseringer, hvile i sig selv-princippet eller krav om kommunal godkendelse af takster og leveringsbetingelser.

Finansiering af selskaberne

Det fremgår af høringsudkastet, at det vil være uhensigtsmæssigt, hvis kommunerne får mulighed for at stille garanti til teknisk vand-selskaber. Kommuner vil i stedet skulle finde anden finansiering til etablering af kommunale teknisk vand-selskaber. Det kan fx være indskud af kommunale midler eller finansiering fra private aktører.

Ikrafttræden

Det foreslås, at loven skal træde i kraft 1. juli 2025.

Forfattere

Mads Peter Rosenius Olsen

Advokat