Der har ikke hidtil været fastsat nærmere regler om, hvordan kommunernes legalitetskontrol på vandsektorområdet skal ske. Nu bliver der indført en regulering af processen for at sikre ensartethed i kontrollen og styrke forbrugerbeskyttelsen.

Energistyrelsen sendte 20. september 2024 tre bekendtgørelser i høring, som skal implementere de lovændringer, der blev vedtaget på vandområdet i juni 2024, og som træder i kraft 1. januar 2025.

Formålet med dette er bl.a. at styrke forbrugerbeskyttelsen og skabe klarhed over, hvordan den kommunale godkendelse af regulativer, betalingsvedtægter, takster og bidrag skal ske.

Eksempel: Oplysningskrav for en almen vandforsyning

En almen vandforsyning skal fx i forbindelse med godkendelse af sine anlægs- og driftsbidrag bl.a. indsende:

  • Oplysninger om de fastsatte anlægs- og driftsbidrag, herunder oplysninger om hovedanlægsbidrag, forsyningsledningsnetsbidrag og stikledningsbidrag, hvis anlægsbidraget opgøres i tre delbidrag
  • Regulativet
  • Det senest godkendte årsregnskab
  • Størrelsen på den almene vandforsynings samlede budgetterede udgifter
  • En investeringsplan, hvis der er planlagte investeringer længere fremme end fire år efter udgangen af kommende opkrævningsperiode.

Vandforsyningen skal levere oplysningerne til kommunalbestyrelsen én gang om året senest seks uger inden kommende opkrævningsperiode. I praksis vil det efter vores opfattelse skulle ske tidligere for at sikre, at anmodningen kommer rigtigt ind i processen med behandling i udvalg i kommunerne i tide til, at der kan opnås en godkendelse.

Fx kan det være mere hensigtsmæssigt, hvis oplysningerne bliver indsendt i forbindelse med den øvrige kommunale budgetlægning i løbet af efteråret.

Anmeldeordninger

Bekendtgørelserne indfører også en mulighed for, at et vandselskab kan lave en anmeldelse i stedet for en godkendelsesproces.

Det gælder fx, hvis størrelsen på de anmeldte bidrag ikke er ændret siden sidste godkendelse eller anmeldelse, ud over ændring som følge af en pristalskorrektion.

Arbejdet med bekendtgørelserne i praksis

Med bekendtgørelserne bliver der indført en lang række krav til, at vandselskaberne skal tilvejebringe bestemte oplysninger og udarbejde dokumentation, som ikke findes i dag.

Kravene, som er beskrevet ovenfor, gælder for alle almene vandforsyninger, der leverer vand direkte til forbrugerne – også de mange små forbrugerejede vandselskaber, der ikke er omfattet af vandsektorloven.

De ændrede oplysningskrav – både for anmeldelse og godkendelse af takster og de øvrige forhold – vil i nogle vandselskaber gøre det nødvendigt at strukturere rapporteringer og dokumentation på en ny måde.

Ledelsen bør derfor bruge anledningen til at overveje, om selskabet med fordel kan justere sine modeller for bestyrelsesrapporteringen og planlægning og derved tage udgangspunkt i den dokumentation, som virksomheden alligevel skal udarbejde.

Fx giver oplysninger om budgetterede udgifter og indtægter en bestyrelse et oplyst grundlag for at foretage en grundig opfølgning på økonomien, som netop er en kerneopgave for en bestyrelse.

Særligt om renter og gebyrer

Derudover skal vandselskaberne være opmærksomme på, at regulativer og betalingsvedtægten fra 1. januar 2027 skal indeholde regler om muligheden for at opkræve renter, for at vandselskaberne har mulighed herfor.

Forfattere

Line Markert

Partner (L), Forperson for bestyrelsen

Mads Peter Rosenius Olsen

Advokat