Baggrund for sagen
En kommune havde i 2020 og 2021 nedsat huslejen for et af kommunens lejemål, der var udlejet til en virksomhed. Huslejenedsættelsen var foranlediget af Covid-19-pandemien og nedlukningerne relateret hertil. Kommunen rettede i april 2024 henvendelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, da kommunen vurderede, at huslejenedsættelsen kunne udgøre konkurrenceforvridende støtte i strid med konkurrencelovens § 11 a.
Som følge af kommunens henvendelse har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretaget indledende undersøgelser i sagen. Styrelsen har sidenhen besluttet at indstille sagsbehandlingen og har samtidig indskærpet over for kommunen, at det vil kunne udgøre ulovlig støtte, hvis kommunens samhandel med virksomheder ikke sker på markedsvilkår. I indskærpelsen understreger styrelsen særligt, at det ikke har betydning, om støtten er givet på foranledning af virksomheden, men at det er afgørende, om lejen var lavere end markedslejen i den givne periode, og om støtten udgjorde en finansiel fordel sammenlignet med virksomhedens konkurrenter.
Konkurrencelovens § 11 a
Konkurrencelovens § 11 a indeholder et forbud mod konkurrenceforvridende støtte. Det følger heraf, at det udgør ulovlig støtte, hvis der ydes støtte ved hjælp af offentlige midler til fordel for bestemte former for erhvervsvirksomhed. Det vil fx være tilfældet, hvis støttemodtager opnår en økonomisk fordel, som ikke kan opnås under normale markedsvilkår (det vil sige uden offentlig støtte).
Eksempler på sådanne fordele er husleje under markedslejen og offentligt tilskud til kommercielle aktiviteter (catering eller restaurantdrift) i konkurrence med private aktører. I sådanne tilfælde kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påbyde, at den ulovlige støtte bringes til ophør, og at støtten tilbagebetales. Støtte, som gives med hjemmel i offentlig regulering, er ikke i strid med § 11 a. Det gælder, uanset om støtten har hjemmel i den skrevne lovgivning eller i kommunalfuldmagten.
Øget fokus på konkurrenceforvridende støtte
Den seneste praksis fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser en stigning i undersøgelser af sager om kommunale tilskud sammenlignet med tidligere år. Styrelsen har i 2024 indskærpet over for to kommuner, at ulovlig statsstøtte udgør en overtrædelse af konkurrencelovens § 11 a.
I perioden 2016-2023 var der ikke lignende sager.
Sagerne fra 2024 angik ovenstående sag om huslejenedsættelse til en virksomhed og en sag om kommunalt tilskud til en idrætsarena og dennes kommercielle aktiviteter (udlejning af lokaler til private arrangementer og catering).
Relevante overvejelser ved tildeling af offentlige tilskud
Når en kommune beslutter at indgå aftale eller samarbejde med virksomheder, er det således vigtigt at tænke statsstøttereglerne ind fra start. Der er ofte gode muligheder for at tilrettelægge projekter i overensstemmelse med statsstøttereglerne, fx som de minimis-støtte eller gruppefritaget støtte. Det kræver dog, at der tages højde for eventuelle støtteelementer fra start.
Konsekvensen af ulovlig statsstøtte efter konkurrencelovens § 11 a er, at støtten skal tilbagebetales til statskassen inklusive renter. Det vil kunne være ødelæggende for virksomheden, da virksomheden vil have indrettet sig efter det kommunale tilskud og indregnet det i sine budgetter.