Miljøministeriet udstedte i december 2020 en ny affaldsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 2159 af 9. december 2020), som trådte i kraft 1. januar 2021.
Det følger af affaldsbekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen skal etablere indsamlingsordninger som henteordninger for særskilt indsamling af en række affaldsfraktioner fra husholdninger. Det betyder, at kommunalbestyrelsen skal etablere en affaldsordning, hvor de enkelte affaldsfraktioner som udgangspunkt ikke må kombineres i indsamlingen, og hvor kommunen afhenter de særskilte affaldsfraktioner ved husstandene.
De affaldsfraktioner, der skal indsamles i form af henteordninger, er mad-, papir-, pap-, metal-, glas-, plast- og tekstilaffald samt drikke- og fødevarekartoner, restaffald og farligt affald.
Implementeringsfrist og dispensationsmulighed
Kommunalbestyrelserne skulle senest 1. juli 2021 have etableret indsamlingsordningerne som henteordninger for indsamling af de førnævnte affaldsfraktioner. Dog er fristen for tekstilaffald fastsat til 1. januar 2022.
Affaldsbekendtgørelsen indeholder imidlertid mulighed for, at Miljøstyrelsen i særlige tilfælde og efter anmodning kan dispensere fra implementeringsfristen. Dispensation skulle være sendt til Miljøstyrelsen senest 1. marts 2021, og dispensation kan maksimalt gives frem til 31. december 2022. Der er ikke hjemmel i affaldsbekendtgørelsen til at dispensere fra implementeringsfristen for tekstilaffald.
74 kommuner har søgt om og modtaget dispensation
En gennemgang af Miljøstyrelsens afgørelser om dispensation viser, at 74 ud af landets 98 kommuner har søgt om dispensation fra implementeringsfristen for så vidt angår en eller flere affaldsfraktioner. Materialet viser desuden, at Miljøstyrelsen har meddelt dispensation til samtlige 74 kommuner, der har ansøgt rettidigt. Størstedelen (ca. 78 %) af de meddelte dispensationer er givet i længst mulig tid, det vil sige indtil 31. december 2022.
Dertil kommer, at 23 kommuner har søgt om dispensation fra fristen for etablering af henteordninger for tekstilaffald. Miljøstyrelsen har i alle tilfælde givet afslag på dispensation, idet affaldsbekendtgørelsen ikke indeholder hjemmel til at dispensere fra implementeringsfristen for tekstilaffald.
Dispensationer fordelt på affaldsfraktioner
Flest kommuner har søgt om – og fået – dispensation fra implementeringsfristen til at etablere en henteordning for affaldsfraktionen mad- og drikkekartonaffald.
Miljøstyrelsen meddeler derudover om et stort antal dispensationer fra implementeringsfristen for affaldsfraktionerne farligt affald samt mad-, pap- og plastaffald.
Der er meddelt færrest dispensationer i forhold til affaldsfraktionerne papir-, metal- og glasaffald, som kommunerne i højere grad synes at være klar til at indsamle i overensstemmelse med kravene i affaldsbekendtgørelsen.
De dispensationer, som Miljøstyrelsen har meddelt, fordeler sig på de enkelte affaldsfraktioner, som det fremgår af figuren herunder.
Begrundelse for dispensation
En gennemgang af Miljøstyrelsens afgørelser om dispensation fra implementeringsfristen viser, at dispensationerne især begrundes med:
- Udfordringer forbundet med udarbejdelse af nye udbud.
- Udfordringer forbundet med at tilvejebringe det nødvendige materiel inden implementeringsfristen.
- Udarbejdelse af nye affaldsregulativer, herunder inddragelse af offentligheden.
Disse hensyn stemmer overens med de bemærkninger, Miljøstyrelsen anførte i en vejledende udtalelse af 24. november 2020 om dispensation fra implementeringsfristen for henteordninger, selvom den nye affaldsbekendtgørelse endnu ikke var trådt i kraft på det tidspunkt.