Visse arbejder må ikke påbegyndes uden byggetilladelse. En byggetilladelse er en afgørelse, der giver tilladelse til opførelse af et ansøgt byggearbejde. Eksempler på byggearbejder, der i henhold til byggelovgivningen som udgangspunkt kræver byggetilladelse, er opførelse af ny bebyggelse, tilbygning til bebyggelse og nedrivning af bebyggelse. Det er kommunalbestyrelsen, der er bygningsmyndighed, og træffer afgørelse i sager om ansøgning om byggetilladelse.
Et ansøgt byggearbejde må ikke stride mod anden lovgivning
Der må ikke udstedes byggetilladelse til byggearbejder, der strider mod anden lovgivning. Inden der kan meddeles byggetilladelse, skal det derfor undersøges, om byggeriet er omfattet af anden lovgivning, der kan være til hinder for opførelsen af byggeriet.
I bygningsreglementets vejledning om byggesagsbehandling efter BR18 findes en ikke-udtømmende liste over den lovgivning, som skal påses i forbindelse med byggesager (se boks).
Én af de love, der kan være relevant at undersøge i forbindelse med byggesager, er planloven. Kommunalbestyrelsen skal derfor i forbindelse med byggesagen vurdere, om et ansøgt byggearbejde er i overensstemmelse med en eventuel lokalplan og dermed umiddelbart tilladt efter planloven.
Lovgivning relateret til byggesager
- Lovgivning relateret til byggesager
- Lov om planlægning
- Lov om miljøgodkendelse mv. af husdyrbrug
- Lov om naturbeskyttelse
- Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
- Lov om skove
- Lov om miljøbeskyttelse
- Lov om forurenet jord
- Lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål mv.
- Lov om arbejdsmiljø
- Lov om offentlige veje
- Lov om private fællesveje
- Lov om sanering
- Lov om byfornyelse og udvikling af byer
- Lov om varmeforsyning
- Lov om midlertidig regulering af boligforholdene
- Beredskabsloven
- Museumsloven
- Lov om vandforsyning
- Lov om fremme af energibesparelser i bygninger.
Planklagenævnet tog på denne baggrund kommunens indirekte afgørelse under prøvelse og konkluderede, at de ansøgte pavilloners facadebeklædning ikke var umiddelbart tilladte efter lokalplanen. Planklagenævnet ophævede derfor den indirekte afgørelse i forhold til pavillonernes facademateriale og hjemviste denne del af sagen til fornyet behandling i kommunen.
|
Overensstemmelse mellem byggeri og lokalplan – en ‘indirekte afgørelse’
Det er en forudsætning for at udstede en byggetilladelse, at det ansøgte er tilladt efter en eventuel lokalplan. Når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om udstedelse af en byggetilladelse, har kommunen således også forudsætningsvist truffet afgørelse om, at byggearbejdet er i overensstemmelse med lokalplanen.
I Planklagenævnets praksis benævnes kommunalbestyrelsen forudsætningsvise stillingtagen til, om et byggearbejde er planmæssigt lovligt, for en ‘indirekte afgørelse’ om, at byggeriet er i overensstemmelse med lokalplanen.
Planklagenævnets prøvelse af den ‘indirekte afgørelse’
Planklagenævnet anfører i sin praksis, at nævnet har kompetence til at prøve kommunalbestyrelsens ‘indirekte afgørelse’ om, at et ansøgt byggeri er i overensstemmelse med lokalplanen. Termen ‘indirekte afgørelse’ må antages at være indført af hensyn til Planklagenævnets kompetence.
Til Planklagenævnet kan påklages en række afgørelser truffet efter planloven. Planklagenævnet kan fx tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. lovens § 58, stk. 1, nr. 3.
Planklagenævnet har imidlertid ikke kompetence til at tage stilling til forhold efter byggelovgivningen, idet byggelovgivningen henhører under Byggeklageenheden. Byggetilladelsen som sådan, herunder dennes gyldighed, kan Planklagenævnet således ikke tage stilling til.
Termen ‘indirekte afgørelse’ efter planloven illustrerer, at en byggetilladelse ikke udgør en formel afgørelse efter planloven. En byggetilladelse udgør snarere en byggeretlig afgørelse, hvori der er indlejret en forudsætningsvis stillingtagen til, om byggeriet er planmæssigt lovligt efter planloven. At betragte en byggetilladelse som en ‘indirekte afgørelse’ efter planloven, bringer således denne inden for Planklagenævnets kompetenceområde – dog kun for så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt den konkrete byggetilladelse er i overensstemmelse med lokalplanen.
Et eksempel fra praksis: Pavillonbygninger i strid med lokalplan
Planklagenævnet blev i en klagesag fra marts 2021 forelagt en klage fra en række naboer over Odense Kommunes afgørelse om byggetilladelse til opførelse af et museum. Klagerne påklagede kommunens indirekte afgørelse om, at opførelse af museet var i overensstemmelse med lokalplan nr. 0-790, Det nye H.C. Andersen Hus. Et af klagepunkterne gik på, at facadebeklædningen på to ansøgte pavilloner var i strid med lokalplanens bestemmelser.
Planklagenævnet udtalte, at:
“Kommunen har truffet afgørelse om byggetilladelse til opførelse af museumsbebyggelse. Det følger af bygningsreglementet, at kommunalbestyrelsen, inden der kan gives byggetilladelse, skal undersøge, om det ansøgte byggearbejde er i strid med bl.a. planloven. I den konkrete sag er der fastsat en lokalplan for området, og Planklagenævnet forstår derfor byggetilladelsen som en afgørelse om, at projektet er i overensstemmelse med denne lokalplan.
Følgende betragtes som et retligt spørgsmål: Om det, som kommunen har givet tilladelse til, er i overensstemmelse med lokalplanen og dermed umiddelbart tilladt efter planloven.”
|
Virkningen af at et byggeri vurderes at være lokalplansstridigt
I det tilfælde, at Planklagenævnet vurderer, at en byggetilladelse er meddelt i strid med en lokalplan, er byggetilladelsen behæftet med en planmæssig uoverensstemmelse. Planklagenævnet har i så fald en række reaktionsmuligheder, herunder at ophæve den ‘indirekte afgørelse’ om, at byggeriet er umiddelbart tilladt efter lokalplanen, og hjemvise byggesagen til fornyet behandling ved kommunen.
Planklagenævnets prøvelse af den ‘indirekte afgørelse’ angår, som tidligere nævnt, overensstemmelsen mellem en konkret byggetilladelse og en konkret lokalplan. Prøvelsen angår således ikke lovligheden af selve byggetilladelsen, der er uberørt af en eventuel klagesag om, hvorvidt byggetilladelsen er planmæssigt lovlig. Planklagenævnet hverken skal eller kan tage gyldigheden af selve byggetilladelsen under prøvelse.
Som bygherre kan man derfor komme i den prekære situation, at kommunalbestyrelsen har meddelt en byggetilladelse, der byggeretligt er gyldig, men som er behæftet med en planmæssig uoverensstemmelse, der gør byggeriet ulovligt.
Planklagenævnets prøvelse af kommunalbestyrelsens ‘indirekte afgørelse’ efter planloven illustrerer således et komplekst samspil mellem byggelovgivningen og planlovgivningen.