Udkast til ændringer – "aktivitetskæde" i stedet for "værdikæde"
I Rådets kompromistekst er der som noget nyt åbnet op for, at virksomheder kan opfylde dele af due diligence-forpligtelsen på koncernniveau.
I det oprindelige direktivforslag gjaldt due diligence-forpligtelsen hele virksomhedens værdikæde, dvs. både leverandørleddet og aftagerleddet. Udtrykket værdikæde er i Rådets kompromistekst blevet erstattet af "aktivitetskæde" for at afspejle medlemsstaternes divergerende holdninger til spørgsmålet om, hvorvidt hele "værdikæden" skal være omfattet, eller om anvendelsesområdet skal begrænses til "forsyningskæden". Begrebet "aktivitetskæde" omfatter en virksomheds forretningspartnere i forudgående led og i begrænset omfang også i efterfølgende led. Den fase, hvor virksomhedens produkter anvendes, eller hvor der leveres tjenesteydelser, er udeladt.
Klimaplan
Udover de syv trin i Due Diligence-forpligtelsen skal EU-virksomheder med mere end 500 ansatte og en nettoomsætning på verdensplan på over 150 mio. euro samt tredjelandsvirksomheder med en nettoomsætning i EU på over 150 mio. euro vedtage en klimaplan for at sikre, at virksomhedens forretningsmodel og -strategi er forenelig med omstillingen til en bæredygtig økonomi og med begrænsningen af den globale opvarmning til 1,5 °C i overensstemmelse med Parisaftalen.
Håndhævelse via myndighedstilsyn
Håndhævelse af reglerne i Due Diligence-direktivet skal ske via myndighedstilsyn. En overtrædelse kan efter direktivteksten sanktioneres med bøder baseret på omsætningen eller pålæg om at opfylde due diligence-forpligtelsen, fx via forbud. Due Diligence-direktivet stiller også krav om, at beslutninger om at pålægge sanktioner skal offentliggøres.
Virksomheders manglende overholdelse af reglerne i Due Diligence-direktivet kan desuden føre til et civilretligt ansvar, hvis virksomheden med forsæt eller uagtsomt overtræder forpligtelser i henhold til direktivet og derved forårsager skade på en fysisk eller juridisk person (som f.eks. et selskab, en fond eller en forening).
Ledelsesansvar – et stridspunkt
Kommissionens oprindelige direktivforslag regulerede ledelsesmedlemmers pligt til at udvise rettidig omhu og fastsatte en forpligtelse for ledelsesmedlemmer til at oprette og føre tilsyn med due diligence-foranstaltningerne og til at tilpasse virksomhedsstrategien for at tage hensyn til de identificerede negative indvirkninger og vedtagne due diligence-foranstaltninger.
Disse forpligtelser vedrørende ledelsesansvar har givet anledning til betydelig kritik fra en lang række medlemsstater, herunder Danmark, som anså reguleringen for et upassende indgreb i national ret og potentielt underminerede ledelsesmedlemmers pligt til at handle i virksomhedens bedste interesse. Bestemmelserne er derfor blevet slettet i Rådets kompromistekst.
Due Diligence-direktivets sammenhæng med Rapporteringsdirektivet og Taksonomiforordningen
Due Diligence-direktivet supplerer Rapporteringsdirektivet. Rapporteringsdirektivet kræver, at der etableres processer, som er tæt forbundet med at identificere negative indvirkninger i overensstemmelse med due diligence-forpligtelsen. Derudover dækker Rapporteringsdirektivet det syvende og sidste trin i due diligence-forpligtelsen om offentligt at kommunikere om virksomhedens due diligence-indsats. Endelig fastsætter Due Diligence-direktivet forpligtelser for virksomhederne til at have en plan, der sikrer, at forretningsmodellen og -strategien er forenelige med omstillingen til en bæredygtig økonomi og med begrænsningen af den globale opvarmning til 1,5 °C i overensstemmelse med Parisaftalen, der skal rapporteres efter Rapporteringsdirektivet.
Due Diligence-direktivet understøtter også Taksonomiforordningen ved at kræve, at virksomhederne identificerer deres negative risici i alle deres aktiviteter og aktivitetskæder. Dermed kan det bidrage til at give investorerne mere detaljerede oplysninger og potentiale til yderligere at hjælpe investorer med at tildele kapital til ansvarlige og bæredygtige virksomheder.
Vi følger udviklingen
Forslaget er lige nu under forhandling hos EU’s institutioner. Der er langt fra enighed blandt institutionerne, og der er flere modstridende holdninger – også til centrale emner. Hortens specialister inden for ESG følger udviklingen tæt.
Vi rådgiver om alt fra reguleringens omfang, hvordan de forventede krav kan implementeres og generelt om, hvordan virksomhederne kan omstille sig til den nye bæredygtighedsagenda.