Det skal du vide om digitale retssager

Domstolene er ved at udrulle deres nye retssagsportal, og herefter overgår behandlingen af civile retssager til et digitalt system på portalen www.minretssag.dk.

Udrulningen af den nye digitale retssagsportal www.minretssag.dk er i gang. Det betyder, at alle sagens parter og advokater direkte kan tilgå dokumenterne i den nye portal ved at anvende digital signatur (medarbejdersignatur).

Rettighedsstyring

Udgangspunktet er, at alle medarbejdere med en sådan signatur uden videre kan tilgå retssagens akter. Nogle retssager kan indeholde oplysninger, hvor dette ikke er hensigtsmæssigt, f.eks. fortrolige eller tavshedsbelagte oplysninger.
 
Hvis man vil begrænse den personkreds i sin egen virksomhed/organisation/myndighed, der skal have adgang til retssagens oplysninger, kan det gøres af dennes Nets-administrator. Se nærmere her: Orientering om rettighedsstyring på www.minretssag.dk.

Vi anbefaler, at virksomheder/organisationer/myndigheder – selv om de ikke pt. er part i en retssag – forholder sig til ovennævnte problemstilling og får Nets-administratoren til at oprette hensigtsmæssige rettighedsgrupper.

Dette skal gøres for at sikre, at virksomheden/organisationen/myndigheden er forberedt, hvis man modtager en stævning med oplysninger, som ikke bør være tilgængelige for alle.

Nærmere oplysninger og vejledning om opsætning af rettighedsgrupper på Nets og domstolenes sagsportal findes her: Vejledning – Nets Rettighedsstyring og her: Vejledning – Rettighedsgrupper på domstolenes sagsportal.

Kvitteringer

Man bør også være opmærksom på, at alle medarbejdere med medarbejdersignatur som udgangspunkt kan kvittere for sagens modtagelse og dermed acceptere, at stævningen er forkyndt med den virkning, at retten påbegynder sagsbehandlingen, herunder med fastsættelse af frister.

Vi anbefaler, at der fastsættes interne retningslinjer for håndteringen heraf.

kontakt

Lars Carstens

Partner