Manglende oplysning af fortrydelsesbetingelser giver forbrugeren ret til fuld tilbagebetalingssum, hvis købet fortrydes inden 14 dage.

Hvornår kan netforhandlere trække værdiforringelser fra i tilbagebetalingssummen?

Forbrugerklagenævnet har i december truffet de første afgørelser om begrebet ”værdiforringelse” i forbrugeraftaleloven. Begrebet har særlig betydning for, hvad man som erhvervsdrivende skal huske at oplyse i forhold til forbrugeres fortrydelsesret.

I den ene afgørelse meddelte en forbruger seks dage efter levering af et bundkort, at købet ønskedes fortrudt, da computeren ikke kunne starte op efter at bundkortet var blevet monteret. Netbutikken afviste at give forbrugeren pengene retur/levere et nyt bundkort, da der var en fysisk skade på bundkortet.

Tilsvarende omstændigheder gjorde sig gældende i den anden afgørelse, der vedrørte netkøb af seks tremmestole. Her fortrød forbrugeren 11 dage efter købet, og netbutikken ville reducere tilbagebetalingen med 30%, fordi stolene var blevet samlet og emballagen smidt ud.

Betingelserne for fortrydelse skal være klare

I begge afgørelser afviste Forbrugerklagenævnet netbutikkernes afvisning henholdsvis reduktion af tilbagebetalingssummen. Forbrugerklagenævnet begrundede det med, at en forudsætning for en forbrugers ansvar for varers værdiforringelser er, at den erhvervsdrivende på forhånd for købet har givet en klar og forståelig underretning om, hvorvidt der er fortrydelsesret og i så fald, hvilke betingelser, tidsfrister og procedurer, der er forbundet med denne. Hvis netbutikken ikke klart og tydeligt oplyser forbrugeren om fortrydelsesbetingelserne, vil en fortrydende forbruger have ret til at få den fulde købesummen refunderet uanset netbutikkens betingelser for tilbagelevering til fuld betaling, sådan som det blev lagt til grund i det to sager.

kontakt