9. april 2013

Ny dom belyser afgrænsning af skjult reklame

I en straffesag vedrørende skjult reklame i et gratisblad er direktøren, der også er ansvarshavende redaktør, fundet skyldig i overtrædelse af blandt andet markedsføringslovens § 4 og idømt en bøde på 30.000 kr. Dommen understreger, hvad der også er Forbrugerombudsmandens opfattelse, nemlig at reklamer klart skal fremstå som reklamer, og at implicitte angivelser, som henvisning til hvor et produkt kan købes, som regel ikke er tilstrækkelige.

Et hustandsomdelt gratisblad som havde et betydeligt oplag på 1 mio. eksemplarer kom i Forbrugerombudsmandens søgelys i 2009 efter nogle positive omtaler af en række produkter i bladet. Der var blandt andet tale om annoncer for muldvarpejægere, havemøbler og snorkemidler, som fik flot omtale i bladet.

Skjult reklame og en redaktør med flere roller

Problemet var blot, at der var tale om annoncer, og disse annoncer, mente Forbrugerombudsmanden, fremstod som journalistiske artikler. Der var med andre ord tale om skjult reklame, idet det ikke klart fremgik af annoncerne, at der var tale om reklame, og der blev derfor rejst tiltale.

Bemærkelsesværdigt var det også, at den tiltalte i sagen på den ene side både var direktør og redaktør ved gratisbladet og på den anden side også annoncør på de omstridte annoncer i bladet.

Sagen omhandlede derfor overtrædelse af markedsføringsloven og medieansvarsloven, idet det efter markedsføringsloven blandt andet følger, at en reklame skal fremstå, så den klart bliver opfattet som en reklame uanset dens form og i hvilket medie, den bringes.

Forbrugerombudsmandens rettesnor

Forbrugerombudsmanden har i sin vejledning om skjult reklame gjort det klart, at der i forhold til annoncer i trykte medier ikke må være tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der er redaktionelt stof.

Hvis et gratisblad eksempelvis indgår en aftale med en annoncør om at skrive, hvad der kunne fremstå som en artikel, skal det ifølge Forbrugerombudsmanden som minimum angives, at der er tale om en annonce, hvis ikke dette på anden måde tydeligt fremgår.

Derimod kan en avis på eget initiativ godt omtale et produkt på grundlag af klare journalistiske kriterier uden at være omfattet af markedsføringslovens regler om skjult reklame.

Underforstået reklame?

Anklagemyndigheden mente i denne sag, at omtalen i annoncerne kunne fremstå som redaktionel tekst og omtale af produkter, uden det var udtrykkeligt angivet, at der var tale om en reklame.

Den tiltalte så dog anderledes på sagen og mente, at de artikellignende annoncer, hvoraf nogle var i umiddelbar tilknytning til egentlige annoncer, ikke var skjult reklame, fordi indholdet havde anprisende karakter. Det skulle være tilfældet, når der i omtalen blandt andet blev henvist til, hvor produkterne kunne købes "nemt og hurtigt", samt at der ikke blev angivet en journalist. En forbruger burde derfor kunne gennemskue, at der var tale om reklame.

Retten mente dog ikke, at dette var nok til, at reklamen også klart fremstod som en reklame og ikke en artikel i bladet. Den tiltalte blev derfor dømt for overtrædelse af markedsføringsloven i medfør af medieansvarsloven, hvilket medførte en bøde på 30.000 kr.

Julekort pr. e-mail

6. december 2017

Overvejer du at sende årets julekort til kunderne via e-mail, bør du få styr på reglerne først. Det er nemlig kun lovligt at sende elektronisk julekort ud i særlige situationer. Vi giver et overblik over reglerne.

Forbud mod kortbetalings­gebyrer indføres ved årsskiftet

30. november 2017

Når lov om betalinger træder i kraft primo 2018, vil det ikke være lovligt at pålægge forbrugeren gebyrer ved brug af betalingskort. Dog er firmakort, kontanthævninger eller betalingskortordninger med tre parter undtaget.

Tilladelses­kravet til udstedere af begrænsede betalingskort bortfalder

15. november 2017

Den nye lov om betalinger træder i kraft 1. januar 2018. Dermed bortfalder tilladelseskravet til udstedere af betalingskort med begrænset anvendelse, som kan se frem til at få fjernet en væsentlig økonomisk og administrativ byrde.

Nyt digitalt værktøj: Horten Connect

11. oktober 2017

Horten Connect er en cloudbaseret platform, der sikrer effektivt samarbejde i et sikkert digitalt miljø. Med Horten Connect får I adgang til en række produkter, som kan gøre håndteringen af dokumenter, arkivering, projektsamarbejde og transaktioner lettere.

Nyt arrangements­katalog for efteråret 2017

10. september 2017

I efteråret 2017 har vi allerede nu programsat 35 forskellige arrangementer. Se det nye arrangementskatalog online.

Sø- og handelsretten fastslår: hästens' varemærke krænket

18. august 2017

Sø- og Handelsretten fastslår, at Hästens Sängar AB’s blå tern udgør et (velkendt) varemærke i Danmark. Producenten Nordicform AS samt Magasin og en række andre forhandlere har dermed krænket Hästens' varemærkerettigheder og overtrådt markedsføringsloven ved at sælge sengetøj med blå tern og skal betale erstatning.

Ny partner

15. august 2017

Horten Advokatpartnerselskab har optaget Christian Gregersen som equity partner.

Google - et overblik over sommerens EU-sag mod internetgiganten

27. juli 2017

I juni 2017 afgjorde Kommissionen den første af tre verserende sager mod Google og gav Google en rekordstor bøde på EUR 2,42 mia. for misbrug af dominerende stilling. Ifølge Kommissionen havde Google begunstiget Google Shopping i deres søgetjeneste.

Horten på folkemødet 2017

7. juni 2017

Horten deltager i Folkemødet 15.-18. juni. Læs her, hvorfor de deltagende partnere igen i år har Folkemødet i høj prioritet.

Løbeskosproducenten Asics dømmes for ulovlig blokering af online prissammenligning

5. maj 2017

Domstolen fandt, at det var i strid med EU's konkurrenceregler, når løbeskosproducenten Asics krævede, at dets forhandlere skulle blokere for adgang til forhandlernes hjemmesider.

Ny markedsføringslov

28. april 2017

En helt ny markedsføringslov blev vedtaget den 25. april 2017. Loven sætter rammen for en effektiv konkurrence og gode forbrugerforhold i Danmark.

Kommissionen sætter fokus på brug af pris-algoritmer i e-handel

25. april 2017

Kommissionen opfordrer virksomheder, der er aktive inden for e-handel, til at sikre sig, at konkurrencereglerne overholdes ved udvikling og brug af pris-algoritmer.

Kickback-system i forhandleraftaler medførte bøde

22. april 2017

Et såkaldt kickback-system gav en bøde til Olympus Danmark A/S på 3,6 mio. kr. for overtrædelse af konkurrencelovens forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler.

Horten rykker frem i nye rankings fra Chambers og Legal 500

19. april 2017

De førende internationale rankingbureauer Legal 500 og Chambers placerer igen i år Horten blandt landets bedste advokatfirmaer.

TOP 10: Her er årets mest læste på horten.dk

2. januar 2017

Læs eller genlæs de 10 mest besøgte artikler på www.horten.dk i 2016 og få genopfrisket din juridiske viden.

Julekonkurrencer og markedsføringsloven

15. december 2016

Det kan være lovligt at præmiere en forbruger for at give samtykke til at modtage markedsføring gennem deltagelse i en konkurrence. Det kræver dog, at I som virksomhed overholder de nærmere betingelser i markedsføringsloven.

Grønland får persondatalov

22. november 2016

Fra 1. december får persondataloven virkning for Grønland efter anmodning fra det Grønlandske Selvstyre. Loven erstatter registerlovene fra 1978, der hidtil har været gældende i Grønland.

Hjælp til IT-sikkerheden for små og mellemstore virksomheder

10. november 2016

Erhvervsstyrelsen og Rådet for Digital Sikkerhed har i samarbejde udarbejdet en ny hjemmeside, der nemt og hurtigt giver virksomheder mulighed for at få vurderet deres IT-sikkerhed.

Dynamiske IP-adresser kan være personoplysninger

19. oktober 2016

EU-Domstolen har fastslået, at en dynamisk IP-adresse kan udgøre en personoplysning.

Nordiske forbrugerombudsmænd sætter fokus på dataindsamling

14. oktober 2016

Den digitale udvikling medfører nye udfordringer for privatlivs- og databeskyttelse. Derfor vil de nordiske Forbrugerombudsmænd fremtidigt styrke samarbejdet og sætte fokus på virksomheders indsamling af data fra forbrugere.

Internetmedier under pres efter ny EU-afgørelse

15. september 2016

Den seneste afgørelse i rækken af sager om forholdet mellem brugen af hyperlinks og ophavsretten bekræfter tidligere praksis og supplerer den med ny formodningsregel, der kan true visse internetmediers eksistensgrundlag.

Circle K vinder over OK i sag om nyt logo – Horten bistår Circle K

25. august 2016

Horten har bistået Circle K i en sag mod OK. OK mente, at Circle K's nye logo krænkede selskabets varemærkerettigheder til OK, og dermed var i strid med varemærkeloven.

Brexit: Hvilke juridiske konsekvenser får Storbritanniens farvel til EU?

28. juni 2016

Torsdag den 23. juni 2016 valgte den britiske befolkning at stemme Storbritannien ud af EU, hvilket vil medføre en række juridiske ændringer. Hos Horten holder vi et vågent øje med det politiske efterspil.

Ny forening: Dansk forening for Markedsføringsret

13. april 2016

11 af landets førende eksperter inden for markedsføringsret har stiftet foreningen Dansk Forening for Markedsføringsret. Første arrangement afholdes den 3. maj og sætter fokus på skjult reklame.

Horten Corporate Day 2016: Danske virksomheder på forkant

18. marts 2016

På Horten Corporate Day 2016 den 16. marts fik de fremmødte erhvervsfolk en række markante danske og udenlandske eksperters bud på trends og muligheder for dansk erhvervsliv. Horten gentager succesen til næste år med Horten Corporate Day 2017.

Ny online klageportal og krav til webbutikker

19. januar 2016

Alle webbutikker – i Danmark og i EU – skal linke til den fælleseuropæiske online klageportal ”ODR-platformen” fra den 15. februar 2016.

Ny praksis om værdiforringelse ved nethandelskøb

13. januar 2016

Manglende oplysning af fortrydelsesbetingelser giver forbrugeren ret til fuld tilbagebetalingssum for varer købt på nettet, hvis købet fortrydes inden for 14 dage.

TOP 10: Her er årets mest læste juridiske nyheder på horten.dk

7. januar 2016

Læs eller genlæs de 10 mest besøgte artikler på www.horten.dk og få genopfrisket din juridiske viden.

Ny EU-dom om persondataret på tværs af grænser

6. oktober 2015

Persondataretlige regler i et EU-land gælder for alle virksomheder, der er etableret i landet, også udenlandske.

Video: Life Science & Healthcare-sektoren

28. september 2015

I en ny animationsvideo giver Horten et overblik over de mange juridiske udfordringer og muligheder, som virksomheder i Life Science & Healthcare-sektoren kan støde på i et produkts livscyklus.

Vi giver viden videre

18. september 2015

Faglige arrangementer efterår 2015

Big Data eller Big Confusion: Få styr på datareglerne

14. august 2015

Få overblik over de tre regelsæt, du skal kende, og find brugbare links til dit videre arbejde med Big Data.

Persondata­forordningen: Ny enighed om beskyttelse af person­oplysninger

23. juni 2015

EU-Kommissionen fremlagde i januar 2012 forslag til en Persondataforordning, der skulle styrke den enkeltes rettigheder og tage hånd om udfordringerne fra globalisering og ny teknologi. Nu er Rådet nået til enighed om en generel indstilling.

Ny forbrugeraftalelov

11. december 2013

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

NYHEDSBREV!

Tilmeld dig Hortens nyhedsbrev og få nyheder, tilbud om gratis arrangementer og gode råd om jura. Vi sender ud, når der er aktuelle nyheder, arrangementer og kurser.