Slogans som "Altid billigst" og andet, der refererer til pris, skal forstås absolut og ikke på betingelse af, at forbrugeren benytter sig af en prisgaranti. Det mener Forbrugerombudsmanden, der nu har grebet ind over for et byggemarkeds markedsføring med "altid" at være billigere end sine konkurrenter.

Sagens baggrund

Igennem flere år har byggemarkedet reklameret med, at byggemarkedet altid var billigst i forhold til de varer, der var angivet i deres tilbudsaviser.

En konkurrent mente, at deres varer var billigere end nogle af byggemarkedets varer, som byggemarkedet i en uge havde på tilbud under sloganet "Altid billigst". Derfor klagede konkurrenten til Forbrugerombudsmanden.

Byggemarkedet blev herefter af Forbrugerombudsmanden bedt om at dokumentere sin påstand om altid at være billigst. Byggemarkedet argumenterede med, at de overvågede konkurrenternes priser og derfor næsten altid ville være billigere end alle andre på markedet. Hvis overvågningen i konkrete tilfælde overså konkurrenter med lavere priser, havde byggemarkedet en prisgaranti. Denne ville sikre kunderne de billigste varer ved at tilbyde kunderne prisforskellen på byggemarkedets vare og den tilsvarende billigere vare.

Forbrugerombudsmandens opfattelse

Forbrugerombudsmanden mente, at et udtryk som "Altid billigst" eller lignende skal forstås absolut. Det indebærer, at sloganet ikke kan benyttes, såfremt den billigste vare alene kan opnås, hvis forbrugeren efterfølgende opdagede, at varen kunne fås billigere hos en anden virksomhed, og forbrugeren derfor benyttede sig af en prisgaranti og fik tilbagebetalt et beløb.

Byggemarkedet var derfor, ifølge Forbrugerombudsmanden, ikke altid de billigste på markedet, hvorfor udsagnet "Altid billigst" var vildledende. Forbrugerombudsmanden har imidlertid ikke forfulgt sagen, da byggemarkedet har indstillet brugen af udtrykket.

Nye retningslinjer for prismarkedsføring

En ny vejledning til prismarkedsføring forventes offentliggjort inden for få måneder. Her vil Forbrugerombudsmanden blandt andet kommentere en række af de budskaber og slogans, som virksomheder ofte anvender i forbindelse med deres prismarkedsføring.