Forhandler­aftaler og kon­kurrenceret

Bliv skarp på juraen og få et praktisk indblik i selektiv distribution, parallelhandel, forbud mod brug af onlineplatforme og andre krav til forhandlere.

Europa-Kommissionen og de nationale konkurrencemyndigheder har øget fokus på forhandleraftaler, der begrænser distributørens onlinesalg. Senest har Kommissionens sektorrapport om e-handlen, Coty-sagen og flere nationale sager sat nye rammer for området. Forhandleraftaler, der ikke følger reglerne, medfører ikke kun risiko for betydelige bøder, men også for at vigtige dele af de eksisterende aftaler må ændres.

Vi giver dig indblik i:

  • Fordele ved selektiv distribution og hvad det betyder for parallelhandel
  • Forbud mod, at forhandlere bruger onlineplatforme i selektiv distribution
  • Selektiv distribution i praksis ved Elisabeth Halvorsen, Nordic General Manager, Pierre Fabre
  • Øvrige krav til forhandlere

Selektiv distribution anvendes ofte ved salg af produkter, hvor produktets image og præsentation er vigtige konkurrenceparametre. Ved at bruge selektiv distribution kan producenter og distributører sætte særlige rammer for salg og markedsføring, og der kan stilles flere krav til forhandlerne end ved konventionel distribution.

Målgruppe

Alle, som har berøring med forhandleraftaler eller varetager dialogen med forhandlerne. F.eks. beslutningstagere, in-house jurister og andre praktikere i forvaltningen eller selskaberne.

Forplejning

Der serveres morgenmad fra kl. 8.30. Derudover serveres der en let frokost ved arrangementets afslutning.

Kontakt

Stud.jur. Terese Trangbæk Døssing

Oplægsholdere

Peter E. P. Gregersen

Partner

Marie Løvbjerg

Advokat

Elisabeth Halvorsen

Nordic General Manager, Pierre Fabre